Λεξικόν
ονομάζεται η εντελέχεια του δυνάμει όντος ή αλιώς η του δυνάμει όντος ενέργεια, η οποία είναι δυνάμει, δηλαδή υπάρχει ως δυνατότητα. Η κίνηση λαμβάνεται ως παθητική ενέργεια του δυνάμει. Θεωρούμενη η κίνηση ως ενέργεια του δυνάμει, ως δυνατότητα που γίνεται πραγματικότητα, λαμβάνεται ως πάθος. Και αυτό, γιατί κάθε τι που κινείται, εφ’ όσον κινείται, πάσχει και δεν ενεργεί το ίδιο. Αυτό που δεν πάσχει, δεν κινείται. Κινούμενο, μεταβαίνει από τη δυνατότητα στην πραγματικότητα, από δυνατό γίνεται πραγματικό. Το δυνάμει, καθ’ ο δυνάμει επί το ενεργεία διαβιβάζεται. Το δε ενεργεία, καθ’ ο ενεργεία, μένει ακίνητον. Και επομένως με την την κίνηση το ον πραγματώνεται. Η κίνηση θα μπορούσε να θεωρηθεί εντελέχεια του κινητού, όπου το κινητό είναι ενέργεια παθητική αυτού που δύναται και έχει εκ φύσεως γεννηθεί να κινείται και να με-ταβάλεται από το ένα στο άλο, εφ’ όσον το ον υπάρχει ως δυνατότητα και μέσω της μορφής γίνεται πραγματικότητα. Η κίνηση θεωρείται μέσω 4 κατηγοριών: ως προς την ουσία είναι γένεσις και φθορά, ως προς το ποσόν είναι αύξησις και μείω-σις, ως προς το ποιόν είναι αλοίωσις, ως προς την κατηγορία του που είναι η κατά τόπο μεταβολή, που ονομάζεται φορά.